درباره وبلاگ


به وبلاگ آشنایی با کامپیوتر خوش آمدید
موضوعات


<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 49
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 54
بازدید ماه : 54
بازدید کل : 85309
تعداد مطالب : 72
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


عینک خلبانی شیشه آبی _ خرید اینترنتی عینک آفتابی ریبن _ عینک آفتابی ریبن _ دوش ال ای دی دار _

<-PollName->

<-PollItems->

Tropik
شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 13:0 ::  نويسنده : arman razmbar

کامپیوتر های نسل اول :

     بعد از جنگ جهانی دوم جنبش و تحرک جدیدی برای ساختن ماشین های سریعتر و قوی تر به وجود آمد و این بخاطر درگیری روز افزون بشر به کارهای اداری و تجاری با حجم زیاد و محاسبات پیچیده و وسیع علمی بود .

      اولین ماشین محاسبه به نام کامپیوتر در سال 1944 در دانشگاه هاروارد توسط هاوارد آیکن و در سال 1946 نوع کاملتر آن در دانشگاه پنسیلوانیا بنام ایناک برای حل مسائل مربوط به انفجار جهت اداره ی اردنانس ارتش آمریکا توسط دکتر ماچلی و اکرت ساخته و تکمیل شد . در این ماشین 19000 لامپ خلاء استفاده شده بود و برای انرژی مصرفی لامپ ها و همچنین دستگاه های تهویه و خنک کننده ماشین حدود 130 کیلو وات انرژی الکتریکی مصرف می شد . ماشین دارای حجم زیادی بود و سطحی معادل 9015 متر مربع را اشغال می کرد لیکن سرعت زیادی داشت و 5000 جمع و 350 ضرب را در مدت 1 ثانیه انجام می داد .

     در سال 1952 اولین کامپیوتری که قادر به ذخیره کردن برنامه بود به نام ادواک توسط دکتر نیومن ساخته شد که اساس کامپیوتر های امروزی قرار گرفت . در سال 1948 کامپیوتر تازه ای توسط شرکت IBM  در آمریکا ساخته شد که سرعت عمل زیادی داشت . در سال 1954 یک کامپیوتر کوچک به نام IBM650  به بازار آمد که در ظرف 5 سال 2000 دستگاه آن به فروش رفت و ماشین دیگری به نام UNIVAC4  نیز به مقدار زیادی تولید گردید .

مشخصات کلی کامپیوتر های نسل اول :

1 – سرعت عمل آن ها حدود یک هزارم ثانیه بود .

2 – حافظه ی آنها دارای ظرفیت 2000 تا 4000 کلمه بود .

3 – دارای کاربرد های ویژه ی تک منظوره بودند .

4 – کلیه ی برنامه ها به زبان ماشین نوشته می شد .

5 – لامپ خلاء و رله در آن ها به عنوان حافظه به کار رفت .

کامپیوتر های نسل دوم :

     در اوایل دهه ی 1950 با ورود ترانزیستور به بازار و استفاده از آن در کامپیوتر و به کار بردن حلقه های کوچک مغناطیسی به عنوان حافظه ی ماشین ها تغییرات عمده ای در آن

ها ایجاد گردید . ترانزیستور ، کامپیوتر های جدید را کوچکتر ، سبک تر و قابل اعتماد تر کرد و مصرف برق آن را نیز به مقدار زیاد کاهش داد و کاربرد حلقه های مغناطیسی به عنوان حافظه نیز سرعت فراوانی به آن بخشید . از آن زمان به بعد شرکت های سازنده تلاش کردند کامپیوتر هایی به بازار عرضه کنند که جواب گوی اغلب امور در زمینه های تجاری و علمی یا همه منظوره باشند . اولین سری این کامپیوتر ها که ترانزیستور در آن ها به کار رفت در سال 1959 عرضه شد . این سری از کامپیوتر ها به کامپیوتر های نسل دوم معروف شدند . از ماشین های معروف این نسل ، می توان از IBM 1401  و IBM 620  و IBM 7000  نام برد .

مشخصات کلی کامپیوتر های نسل دوم :

1 – ترانزیستور در آن ها به کار برده شد .

2 – سرعت آن ها حدود یک میلیونیم ثانیه بود .

3 – ظرفیت حافظه ی آن ها حدود 3000 کلمه بود و حافظه های کمکی نیز به وجود آمدند .

4 – دارای جنبه ی کاربرد های عمومی یا همه منظوره بودند .

5 – زبان های برنامه نویسی آن ها بسیار آسان بود .

6 – دارای حجم بسیار کمتری بودند .

7 – از حلقه های کوچک مغناطیسی به عنوان حافظه در آن ها استفده شد .

کامپیوتر های نسل سوم :

     برای ساختن کامپیوتر های سریع تر و قوی تر کوشش ها همچنان ادامه داشت تا در اوایل سال 1960 اولین کامپیوتر نسل سوم به بازار عرضه شد . این کامپیوتر از سری IBM 360  بود که برای ساختن آن پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری شد و بزرگ ترین پروژه ی مالی بخش خصوصی تا آن زمان بود . این کامپیوتر ها که مدل های گوناگونی از نظر

سرعت و ظرفیت کار داشت ، در هر دو امور تجاری و علمی قابل استفاده بود . جدید ترین تحول در تکامل کامپیوتر ها در این نسل ساختن وسایل ضبط اطلاعات با قابلیت دسترسی مستقیم بود . به این ترتیب که کامپیوتر قادر شد به هر یک از اجزاء اطلاعات ذخیره شده در یک مجموعه ی عظیم اطلاعاتی در کسری از ثانیه به اطلاعات دسترسی پیدا کند . علاوه بر آن در این نسل کامپیوتر ها سعی شده که قطعات مدارها را هر چه کوچکتر و کم حجم تر سازند و برای این منظور از مدارهای مجتمع استفاده کردند .

مشخصات کلی کامپیوتر های نسل سوم :

1 – پیشرفت های سخت افزار :

الف ) مینیاتوری کردن ( تقلیل حجم و اندازه ی دستگاه ها و اجزاء آن ها )

ب ) افزایش ظرفیت حافظه به چندین برابر قبل

ج ) استفاده از دستگاه های واسطه با قابلیت دسترسی مستقیم

د ) قدرت ارتباط با نقاط دور و متعدد

2 – پیشرفت های نرم افزار :

الف ) هماهنگی بسشتر با سخت افزار

ب ) هماهنگی بیشتر با سیستم عامل

ج ) پیشرفت در زبان های برنامه نویسی و به کار گیری زبان های سطح بالای برنامه نویسی

3 – عملیات و بهره برداری :

الف ) استفاده از روش ها ی پیوسته و بازده فوری

ب ) اجرا همزمان چند برنامه با یکدیگر

کامپیوتر های نسل چهارم :

     در اوایل سال 1970 تکنیک های جدید تری در ساخت و بهره گیری از کامپیوتر ها به کار گرفته شد که بسیاری از دست اندر کاران آن را نسل چهارم نامیدند . مهمترین تغییرات سخت افزار چهارم به کار گرفتن مدار های مجتمع با تراکم زیاد و خیلی زیاد بود . در نسل سوم از تراکم SSI و MSI یعنی تراکم کم و تراکم متوسط و اما در نسل چهارم از تراکم LSI و VLSI و ULSI یعنی تراکم بالا ، خیلی بالا و فوق العاده بالا بهره می گیرند . نسل چهارم همچنین از حافظه ی نیمه هادی ، میکرو پروسسور ، سیستم محاوره ای ، پردازش با ارتباط مستقیم و شبکه های کامپیوتری بهره جست .

مشخصات کلی کامپیوتر های نسل چهارم :

1 – استفاده از تراکم بالا و خیلی بالا و فوق العاده بالا

2 – استفاده از حافظه ی نیمه هادی

3 – به کار رفتن میکرو پروسسور

4 – استفاده از سیستم محاوره ای

5 – پردازش با ارتباط مستقیم

6 – به وجود آمدن شبکه های کامپیوتری

 

کامپیوتر های نسل پنجم :

     نسل پنجم کامپیوتر ها که ایده ی آن اولین بار توسط ژاپنی ها در سال 1980 مطرح شد ، ساخت کامپیوتر هایی را پیشنهاد می کنند که می توانند بیاموزند ، استنباط کنند و تصمیم بگیرند و به عبارت دیگر رفتاری داشته باشند که معمولاً  در حوزه ی منطق و استدلال خاص انسان قرار دارد و یا به عبارت ساده تر هوشمند باشند . در این نسل از مدارهای مجتمع با مقیاس فوق العاده بالا استفاده خواهد شد .

کامپیوتر های نسل ششم :

     بعد از تحقق بشر در ساخت کامپیوتر های هوشمند ایده ی آتی انسان ، طراحی کامپیوتر هایی خواهد بود که مدار های داخلی شان کپی برداری عینی از مغز انسان خواهد بود .

 

در ساخت و توسعه و تکمیل کامپیوتر ها دو عامل مهم نقش به سزایی داشته اند که عبارتند از

1 – ریاضیات

2 – الکترونیک

که بدون وجود آن ها امکان پیشرفت در زمینه ی مهندسی کامپیوتر به وجود نمی آمد.

 



صفحه قبل 1 صفحه بعد

 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب